top of page
Foto van schrijverSwollwacht

Zorgen over Gebiedsontwikkeling Centrumgebied Oosterenk

Tijdens de raadsvergadering van maandag 9 september 2024 is het ruimtelijk ontwikkelplan voor het Centrumgebied Oosterenk (ROP) besproken. Hoewel wij erkennen dat er nieuwe woningen nodig zijn en dat Zwolle als groeiende stad een belangrijke regionale rol vervult, zijn wij niet tevreden met de wijze waarop dit plan aan de raad is aangeboden.

 

Onvoldoende inzicht en participatie

Oosterenk is een gebied met enorm veel potentieel. Het kan mooier en beter, en er is ruimte voor woningbouw. Maar hoe dit plan door Het College aan ons is gepresenteerd, verdient geen schoonheidsprijs! Een dossier van 700 pagina’s zonder verdere technische toelichting of sessie is simpelweg niet acceptabel. Het is dan ook teleurstellend dat de wethouder voor de zomer zelfs geen debat wilde over dit belangrijke onderwerp en het plan direct voor besluitvorming wilde agenderen. Dit is niet hoe we met een gebiedsontwikkeling van deze omvang en impact zouden moeten omgaan.




 

Zorgen over hoogbouw, parkeren en verkeersveiligheid

Uit de participatie- en inspraakronde zijn duidelijke zorgen naar voren gekomen: hoogbouw, parkeren en verkeersveiligheid. Deze zorgen zijn in het voorliggende plan niet weggenomen. Het plan omvat onder andere de bouw van een 70 meter hoge woontoren voor 600 extra huishoudens. Tegelijkertijd verlaagt Het College de parkeernormen tot onder de gangbare normen en wil het de wegen afwaarderen, zelfs op een belangrijke verkeersontsluitingsroute zoals Zwolle Noord. Deze keuzes zijn zorgwekkend! Niet alleen voor ons, maar ook voor omliggende gemeenten zoals Dalfsen en Raalte, die eveneens hun zorgen hebben geuit.

 

Onrealistische verkeersoplossingen

De afwaardering van de Ceintuurbaan staat haaks op de toenemende verkeersdruk op de A28 en de geplande verbreding van de N35. Het College biedt geen structurele oplossingen, zoals bijvoorbeeld een bypass voor niet-bestemmingsverkeer. In plaats daarvan wordt gehoopt dat het autobezit en de verkeersbewegingen afnemen en dat verkeersproblemen zichzelf zullen oplossen. Dit is dezelfde onbegrijpelijke denkwijze die we eerder zagen in de Spoorzone. Het College lijkt ervan uit te gaan dat iedereen gaat lopen en fietsen, maar dit is niet voor iedereen haalbaar. Deeltijdauto’s worden genoemd, maar ook hier blijkt uit de stukken dat het concept mogelijk mislukt.

 

Slechtere OV-verbindingen

Het College prijst overal de bereikbaarheid met het openbaar vervoer aan, maar in werkelijkheid zijn de OV-verbindingen de afgelopen jaren juist verslechterd. Tien jaar geleden waren er nog directe verbindingen, nu moet je vaak omreizen of ontbreekt de verbinding volledig. Wat gaat Het College hier concreet aan doen? En hoe denkt de provincie over dit ontwikkelplan?

Daarnaast vragen wij ons af hoe dit ROP zich verhoudt tot het totale gebiedsplan Oosterenk. Binnenkort staat er al een debat gepland over Oosterenk als mogelijke locatie voor een permanente opvang van asielzoekers. Wanneer krijgen we eindelijk het volledige plaatje te zien?

 

Swollwacht biedt geen steun voor het huidige plan

Oosterenk verdient een doordacht en realistisch plan dat de belangen van bewoners, verkeer en voorzieningen in balans houdt. Het huidige plan, met zijn ‘monstertoren’ en absurde verkeersoplossingen, biedt geen solide basis voor de toekomst van het gebied. Dit is niet de richting die wij willen inslaan, en we zijn ervan overtuigd dat als we dit plan in de huidige vorm voortzetten, we er gegarandeerd spijt van zullen krijgen.

 

Swollwacht kan daarom geen steun geven aan dit ontwikkelplan. Wij blijven pleiten voor een aanpak die écht luistert naar de zorgen van inwoners en zorgt voor een leefbaar, bereikbaar en toekomstbestendig Oosterenk.

Comments


bottom of page