Schriftelijke vragen over scootmobielpool Fermate
- Swollwacht
- 13 mei
- 2 minuten om te lezen
Op 5 oktober 2022 opende de wethouder de eerste scootmobielpool in Zwolle. Wat begon als een driejarige pilot, is inmiddels omgezet naar een structurele voorziening. Het doel was helder: mensen die een scootmobiel nodig hebben, kunnen er dichtbij en kosteloos gebruik van maken, terwijl tegelijkertijd overlast door stalling wordt verminderd en onveilige situaties worden voorkomen.

Echter ontvangen we nog steeds klachten over de werking van de pool in Woonzorgcentrum Fermate en daarom hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het College. Wij maken ons namelijk zorgen over de toegankelijkheid, betrouwbaarheid en uitvoering van het huidige systeem.
Gestelde vragen:
Is het College op de hoogte dat de nieuwe aanbieder van scootmobielen in woonzorgcentrum Fermate, Share2go, werkt met een app in plaats van een sleutel, en dat dit voor sommige ouderen die niet digitaal vaardig zijn tot problemen kan leiden?
Is het College op de hoogte dat van de vier nieuwe scootmobielen er twee geregeld uitvallen wegens storing aan de printplaat en dat reparatie op zich laat wachten, omdat het bedrijf niet in Zwolle is gevestigd. Wat vindt het College van deze realiteit waar bewoners dagelijks mee te maken hebben?
Onder welke voorwaarden/afspraken heeft Share2go de aanbesteding gekregen?
De nieuwe aanbieder belooft 24 uur per dag bereikbaar te zijn. Echter, wanneer een bewoner belt, hoort hij of zij dat het bedrijf achter de scootmobielen alleen op werkdagen bereikbaar is. Is het College op de hoogte van de slechte bereikbaarheid van de nieuwe aanbieder, en is zij bereid hierover in gesprek te gaan?
Welke opdracht heeft het WMO-loket gekregen van dit College met betrekking tot zorginstellingen die een scootmobielpool hebben, m.b.t. een aanvraag voor een aangepaste scootmobiel?
Is het College op de hoogte dat bewoners nog steeds (standaard) worden afgewezen wanneer zij een aanvraag indienen voor een aangepaste scootmobiel, indien er binnen de zorginstelling een pool aanwezig is, zonder dat een medisch specialist zich over de aanvraag heeft gebogen?
Bewoners van woonzorgcentrum Fermate moeten juridische stappen ondernemen om hun recht op een aangepaste scootmobiel af te dwingen. Is het College het met Swollwacht eens dat dit onnodige procedures zijn, en kan zij aangeven hoe dit in de toekomst beter kan worden geregeld?
Bewoners die dagelijks gebruikmaken van een scootmobielen mogen deze niet meenemen op een (korte) vakantie. Erkent het College dat dit een probleem vormt binnen het huidige scootmobielpoolsysteem? En wat gaat zij eraan doen om ervoor te zorgen dat ook bewoners die (dagelijks) afhankelijk zijn van een (deel)scootmobiel op vakantie kunnen gaan?
In het vierde kwartaal van 2024 is de raad een evaluatie beloofd over de scootmobielpool. Tot op heden is deze evaluatie echter nog niet aan de raad overhandigd, terwijl de pilot inmiddels is omgezet in een vaste voorziening. Wanneer kan de raad de evaluatie tegemoetzien?
De stalling van scootmobielen en elektrische fietsen in woonzorgcentrum Fermate biedt onvoldoende ruimte voor andere hulpmiddelen. Zo is er een bewoner die een driewieler nodig heeft, maar deze niet ontvangt omdat er volgens het WMO-loket geen plek voor is in de stalling. Wat gaat het College doen om dit probleem op te lossen, zodat iedere bewoner kan beschikken over een hulpmiddel dat aansluit bij zijn of haar persoonlijke behoefte?
Wij wachten af op de reactie van het College en blijven ons ondertussen hard maken voor toegankelijke en passende zorgvoorzieningen.