top of page
  • Instagram

Grote vraagtekens bij visie ‘Singel van Zwolle’

  • Foto van schrijver: Swollwacht
    Swollwacht
  • 1 dag geleden
  • 2 minuten om te lezen

Vanavond, op maandag 8 december 2025, spreken wij ons tijdens het raadsdebat uit over de visie ‘Singel van Zwolle’. Op papier klinkt deze visie aantrekkelijk: groen, gezond en levendig. Ook wij willen dit voor de binnenstad. Tegelijkertijd zien we opnieuw dat het College vooral visies opstapelt, terwijl realistische en uitvoerbare plannen ontbreken. Daardoor wordt te vaak A gezegd en B gedaan, of gebeurt er simpelweg niets.


Werkelijkheid genegeerd

Dat gebrek aan realisme zien wij vooral terug in het mobiliteitsbeleid. De werkelijkheid is simpel: bezoekers van de binnenstad komen vooral met de auto. Afstanden zijn groot, alternatieven in de regio zijn beperkt en het autobezit groeit. Zwollenaren zelf komen al veel te voet of met de fiets. Daarom zijn grote verschuivingen niet realistisch. Het eigen onderzoek van het College bevestigt dit: 71% van de binnenstadomzet komt voort uit autobezoek.


ree

Eerst alternatieven, dan schrappen

Juist omdat die afhankelijkheid van de auto zo groot is, vinden wij het onverstandig om parkeerruimte binnen de Singel af te bouwen zonder eerst volwaardige alternatieven. Centrumhubs werken alleen met voldoende parkeercapaciteit, vooral in het noordwesten waar de meeste bezoekers binnenkomen. Onze boodschap is helder: eerst parkeerplekken, goede routing en aantrekkelijke looproutes en pas daarna afbouwen.


Sluitingen stapelen zich op en bereikbaarheid staat onder druk

De geplande sluiting van het Noordereiland begin 2026 vinden wij onverantwoord. Als parkeerplaatsen in het noorden verdwijnen, moet daar ook capaciteit bijkomen. Tegelijkertijd worden wegen afgesloten of afgewaardeerd, zoals bij de Burgemeester Drijbersingel en mogelijk de Eekwal. Dat is geen leren van fouten, dat is ze herhalen.


Alsof dat nog niet genoeg is, worden er 1800 woningen in de binnenstad gebouwd zonder ruimte voor de auto, terwijl het openbaar vervoer wordt versoberd. Buslijnen verdwijnen en haltes worden opgeheven. Straks rijdt er zelfs geen bus meer door het centrum. Toch zegt het College dat de bereikbaarheid goed blijft. Wij vragen ons af waarop dat is gebaseerd.


Ondernemers en markt de dupe

Die keuzes hebben bovendien directe gevolgen voor ondernemers. Marktkooplieden worden geraakt door de Zero Emissiezone en zien hun parkeerplekken verplaatsen naar slecht bereikbare locaties in het Roelenkwartier. Wij begrijpen niet waarom juist zij telkens de rekening krijgen!


Er wordt gesproken over een zorgvuldige fasering, maar in werkelijkheid blijft veel onduidelijk: wat gebeurt wanneer, wat ligt vast en wat kan nog wijzigen? Bovendien kunnen zich onderweg nieuwe projecten aandienen. Toch wordt ons nu gevraagd in te stemmen met plannen waarvan de inhoud nog niet eens scherp is. Dat vinden wij geen serieuze basis voor besluitvorming.


Wij kiezen voor een realistisch beleid dat werkt voor alle Zwollenaren. Een binnenstad moet aantrekkelijk en bereikbaar blijven. Niet alleen in een toekomstvisie, maar in het dagelijks leven!


*Illustratie: Gemeente Zwolle

Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.

Contact,

E-mail: info@swollwacht.nl

Postadres Swollwacht:
Grote kerkplein 15, 8011 PK  Zwolle

 

     @Swollwacht1

     Swollwacht

     Swollwacht

Lidmaatschap / steun,

Lid worden van Swollwacht kan op 2 manieren. Digitaal via het aanmeldformulier of per e-mail aan info@swollwacht.nl. Na ontvangst van uw aanmelding nodigen wij u uit voor een kennismaking. Het lidmaatschap kost € 17,50 per kalenderjaar.

Wilt u geen lid worden, maar ons wel steunen, dan kan dat door u als steunend lid aan te melden via onderstaand aanmeldformulier. Na aanmelding ontvangt u een bevestiging van uw steunlidmaatschap. Een steunlidmaatschap kost € 12,50 per kalenderjaar. 

Meld u aan als lid of donateur

Copyright © 2025 Swollwacht

bottom of page