Grote vraagtekens bij visie ‘Singel van Zwolle’
- Swollwacht

- 1 dag geleden
- 2 minuten om te lezen
Vanavond, op maandag 8 december 2025, spreken wij ons tijdens het raadsdebat uit over de visie ‘Singel van Zwolle’. Op papier klinkt deze visie aantrekkelijk: groen, gezond en levendig. Ook wij willen dit voor de binnenstad. Tegelijkertijd zien we opnieuw dat het College vooral visies opstapelt, terwijl realistische en uitvoerbare plannen ontbreken. Daardoor wordt te vaak A gezegd en B gedaan, of gebeurt er simpelweg niets.
Werkelijkheid genegeerd
Dat gebrek aan realisme zien wij vooral terug in het mobiliteitsbeleid. De werkelijkheid is simpel: bezoekers van de binnenstad komen vooral met de auto. Afstanden zijn groot, alternatieven in de regio zijn beperkt en het autobezit groeit. Zwollenaren zelf komen al veel te voet of met de fiets. Daarom zijn grote verschuivingen niet realistisch. Het eigen onderzoek van het College bevestigt dit: 71% van de binnenstadomzet komt voort uit autobezoek.

Eerst alternatieven, dan schrappen
Juist omdat die afhankelijkheid van de auto zo groot is, vinden wij het onverstandig om parkeerruimte binnen de Singel af te bouwen zonder eerst volwaardige alternatieven. Centrumhubs werken alleen met voldoende parkeercapaciteit, vooral in het noordwesten waar de meeste bezoekers binnenkomen. Onze boodschap is helder: eerst parkeerplekken, goede routing en aantrekkelijke looproutes en pas daarna afbouwen.
Sluitingen stapelen zich op en bereikbaarheid staat onder druk
De geplande sluiting van het Noordereiland begin 2026 vinden wij onverantwoord. Als parkeerplaatsen in het noorden verdwijnen, moet daar ook capaciteit bijkomen. Tegelijkertijd worden wegen afgesloten of afgewaardeerd, zoals bij de Burgemeester Drijbersingel en mogelijk de Eekwal. Dat is geen leren van fouten, dat is ze herhalen.
Alsof dat nog niet genoeg is, worden er 1800 woningen in de binnenstad gebouwd zonder ruimte voor de auto, terwijl het openbaar vervoer wordt versoberd. Buslijnen verdwijnen en haltes worden opgeheven. Straks rijdt er zelfs geen bus meer door het centrum. Toch zegt het College dat de bereikbaarheid goed blijft. Wij vragen ons af waarop dat is gebaseerd.
Ondernemers en markt de dupe
Die keuzes hebben bovendien directe gevolgen voor ondernemers. Marktkooplieden worden geraakt door de Zero Emissiezone en zien hun parkeerplekken verplaatsen naar slecht bereikbare locaties in het Roelenkwartier. Wij begrijpen niet waarom juist zij telkens de rekening krijgen!
Er wordt gesproken over een zorgvuldige fasering, maar in werkelijkheid blijft veel onduidelijk: wat gebeurt wanneer, wat ligt vast en wat kan nog wijzigen? Bovendien kunnen zich onderweg nieuwe projecten aandienen. Toch wordt ons nu gevraagd in te stemmen met plannen waarvan de inhoud nog niet eens scherp is. Dat vinden wij geen serieuze basis voor besluitvorming.
Wij kiezen voor een realistisch beleid dat werkt voor alle Zwollenaren. Een binnenstad moet aantrekkelijk en bereikbaar blijven. Niet alleen in een toekomstvisie, maar in het dagelijks leven!
*Illustratie: Gemeente Zwolle







Opmerkingen