Op maandag 21 oktober 2024 vond er in de gemeenteraad een debat plaats over de Dynamische Mobiliteitsagenda voor 2025-2026. In 2019 heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie vastgesteld, waarin de Dynamische Mobiliteitsagenda is opgenomen. Deze agenda bevat plannen voor maatregelen, projecten en inspanningen op het gebied van mobiliteit voor de periode van 2025 tot 2026. De agenda wordt jaarlijks bijgewerkt en de financiële gevolgen van deze maatregelen en projecten zijn opgenomen in de Begroting 2025. Tijdens het debat hebben wij onze reacties op deze agenda gedeeld:
Swollwacht vindt dat Zwolle, als stad in beweging, moet zorgen voor bereikbaarheid, toegankelijkheid en leefbaarheid voor alle inwoners. We hebben onze twijfels geuit over de inclusiviteit van het beleid, vooral voor mindervaliden en voor degenen die afhankelijk zijn van de auto. In het beleid staat dat het College vindt dat het inzetten op lopen en fietsen niet alleen ruimte creëert, maar ook bijdraagt aan duurzaamheid, gezondheid en inclusie. Echter, wij begrijpen het woord inclusie in deze context niet goed. Hoe inclusief is Zwolle als mindervalide mensen worden buitengesloten?

Daarnaast hebben we onze nieuwsgierigheid geuit over de mogelijkheden van gratis openbaar vervoer voor gepensioneerden. Rotterdam heeft dit al ingevoerd en Utrecht heeft hun pilot verlengd. Daarom hebben we de wethouder gevraagd of zij bereid is om hierover in gesprek te gaan met de gemeente Utrecht en te onderzoeken of dit ook een optie kan zijn voor het Zwolse openbaar vervoer.
Verder hebben we opgemerkt dat het beleid stelt dat parkeerplaatsen voor auto’s worden samengebracht op specifieke locaties binnen buurten, die als “buurthubs” worden aangeduid. Ook wordt er gewerkt aan lagere parkeernormen om de druk in de openbare ruimte te verlagen. We vragen ons echter af of dit daadwerkelijk aansluit bij de behoeften van de inwoners en ondernemers in Zwolle.
Tot slot heeft het College in het beleid aangegeven dat de rol van auto’s in steden veel minder essentieel en vanzelfsprekend is. Dit staat haaks op de conclusie van het Planbureau voor de Leefomgeving, dat stelt dat autobezit voor veel mensen, vooral in landelijke gebieden en voor laagopgeleiden, cruciaal blijft voor werk en toegang tot belangrijke voorzieningen zoals ziekenhuizen, supermarkten, scholen en kantoren. We hebben de wethouder dan ook om verduidelijking gevraagd over deze tegenstrijdigheid.
Comments