top of page
  • Instagram

Themadebat Fysieke Leefomgeving: zorgen over verkeersveiligheid

Foto van schrijver: SwollwachtSwollwacht

Op maandag 13 januari 2025 vond in de gemeenteraad van Zwolle het themadebat Fysieke Leefomgeving plaats. Diverse onderwerpen kwamen aan bod, waaronder mobiliteit, de Zero Emissiezone en de verkeersveiligheid rondom het project Kop van Assendorp. Wij hebben tijdens dit debat onze standpunten en zorgen kenbaar gemaakt. 

 

Mobiliteit: verkeerscirculatie en gevolgen voor de Singelzone 

Na bijna drie jaar is er eindelijk besloten om een totaaloverzicht te maken van de verkeerscirculatie in Zwolle. Hoewel dit een stap in de goede richting is, blijven wij kritisch op de plannen van het College om wegen te versmallen en af te waarderen. Deze maatregelen zijn gericht op een beperkte verkeersreductie van 10-20% in de Singelzone, maar wij vrezen dat dit zal leiden tot onveilige situaties waar alle verkeersstromen, zoals voetgangers, fietsers, bussen en auto’s, elkaar tegenkomen op versmalde wegen. 

 

Daarnaast zal het autoverkeer zich verplaatsen naar andere knelpunten, zoals de Middelweg, die hierdoor alleen maar drukker en gevaarlijker worden. Wij vinden dat deze plannen voorbijgaan aan de werkelijke ontwikkelingen en behoeften van onze inwoners, die een veilige verkeerssituatie en nabijheid van parkeermogelijkheden nodig hebben! 



Kritiek op de voortzetting van de Zero Emissiezone 

Wij hebben tijdens het debat ook onze kritiek geuit op de voortzetting van de Zero Emissiezone in de binnenstad. Het College wil hier €2 miljoen publiek geld aan uitgeven, terwijl de verwachte CO2-reductie slechts 15% bedraagt! Wij vinden deze investering disproportioneel, zeker omdat een reductie van 50% al vanzelf zal plaatsvinden door autonome ontwikkelingen. Dit beleid zorgt voor onnodige druk op onze ondernemers, zonder dat het significant bijdraagt aan het milieu. 

 

Grote zorgen over verkeersveiligheid in Assendorp 

In de Raadsbrief over fase 2 van het project Kop van Assendorp heeft het College een definitief inrichtingsontwerp gepresenteerd dat volgens hen op draagvlak kan rekenen. Wij maken ons echter grote zorgen over de verkeersveiligheid in dit gebied. Door de toenemende druk op de wegen vrezen wij dat dit ontwerp niet voldoende bijdraagt aan een veilige situatie voor alle weggebruikers. Wij roepen Het College op om verkeersveiligheid centraal te stellen bij de verdere uitwerking van dit project. Alleen door concrete maatregelen te nemen, kunnen we een veilig en toegankelijk verkeersnetwerk voor onze inwoners garanderen.  

 

Participatie van inwoners 

Participatie van inwoners blijft voor ons een belangrijk speerpunt. Een recent voorbeeld hiervan is de renovatie van het Dominicanenklooster Zwolle, waarbij onze schriftelijke vragen hebben geleid tot een open gesprek tussen de betrokken partijen. Wij zijn erg blij dat onze vragen hebben bijgedragen aan een vervolgstap en blijven ons zeker inzetten om ervoor te zorgen dat inwoners en ondernemers gehoord worden in besluitvormingsprocessen die hen direct raken.  

Comments


bottom of page