top of page
  • Foto van schrijverSwollwacht

Slogan ‘Hartstad Zwolle’ is geldverspilling en mist draagvlak en betrokkenheid

De slogan ‘Hartstad Zwolle’ is een onbegrijpelijk dure marketingstrategie, waarbij draagvlak ontbreekt en waarbij inwoners op geen enkele wijze betrokken zijn. Dat zei burgergemeenteraadslid Ron Klappe van Swollwacht afgelopen maandag tijdens de gemeenteraadsvergadering. Ron sprak tijdens het themadebat Dienstverlening en Inwonerbetrokkenheid

in de plaats van fractievoorzitter Silvia Bruggenkamp die verhinderd was.


Tijdens de nieuwjaarsreceptie op 2 januari werd tot grote verrassing van ons en vele anderen de slogan ‘Hartstad Zwolle’ gelanceerd. Hartstad Zwolle is de nieuwe merkstrategie voor de komende jaren die tot en met 2025 in totaal ruim 6 ton moet kosten. “Pure geldverspilling”, aldus Ron. “Niet uit te leggen in deze tijden van energie-armoede en torenhoge inflatie."


Sociale en warme stad

Met de merkstrategie wil het college van burgemeester en wethouders de aantrekkingskracht van Zwolle vergroten voor nieuwe inwoners, ondernemers, studenten en creatievelingen. Volgens het college ligt het unieke en onderscheidende van Zwolle in ‘hartswaarden als inclusie, diversiteit en brede welvaart’. Zwolle is volgens het college een ‘sociale en warme stad waar we naar elkaar omzien, samenwerken, elkaar ruimte en succes gunnen. En waar mensen hun hart laten spreken’.



Ruime meerderheid is negatief

Volgens Ron is de term ‘Hartstad’ niet uniek voor Zwolle. “Ook Roermond, Rotterdam, Amstelveen en Zoetermeer hebben hier associaties mee. Dus dit kan verwarring opwekken.” Ook ontbreekt het aan draagvlak. In een poll van de Stentor van 6 januari reageerde 53% van de ruim 4.000 stemmers met ‘Nee. Echt niet!’ op de vraag of Hartstad Zwolle een passende merknaam voor Zwolle is. Slechts 14% was positief. “Dus een zeer ruime meerderheid is negatief over de nieuwe merknaam. Hoe deskundig kun je als citymarketingbureau zijn om de merkidentiteit Blauwvingers onbenut te laten?”, vraagt Ron zich af. “Bovendien staat Zwolle al eeuwenlang bekend als Hanzestad.”


Burgers niet actief betrokken

Ook de manier waarop dit initiatief tot stand is gekomen wekte veel onbegrip en commentaar, aldus Ron. “De burgers van Zwolle zijn hier niet actief bij betrokken. Sterker nog: ook raadsleden en burgerleden waren niet op de hoogte van deze top-down politieke besluitvorming. Terwijl het themadebat vanavond toch was: inwonerbetrokkenheid en het creëren van draagvlak?” Volgens Ron ontbreekt het draagvlak en is er veel kritiek op het promotiefilmpje, het onbegrepen en nogal ingewikkelde logo en de naamgeving.

Hoe is de procedure tot stand gekomen?

Ron besluit zijn betoog met vragen aan het college: “Wil de burgermeester eens duiding geven hoe de procedure tot stand is gekomen, met welk ambtelijk team en met welke commerciële citymarketing bedrijven opgetrokken werd? En waarom kregen de Zwolse bevolking en gemeenteraad niet bottom-up een rol gedurende het proces?” Tijdens de raadsvergadering zegde burgemeester Snijders toe om te bekijken hoe inwoners een rol krijgen in de groep van Zwolse partners bij het verder vormgeven van de Hartstad-campagne.


Meer informatie

bottom of page