Betere afhandeling WOO-verzoeken
- Swollwacht
- 9 sep
- 2 minuten om te lezen
De laatste tijd ontvangen wij zorgelijke signalen van inwoners: hun WOO-verzoeken (Wet Open Overheid) zouden niet altijd tijdig, volledig en inzichtelijk worden beantwoord door de gemeente Zwolle. Met een WOO-verzoek kan iedere inwoner informatie opvragen over het beleid en de besluiten van de overheid, zodat het gemeentelijk handelen transparant en controleerbaar blijft.
Deze situatie verontrust ons zeer. Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gemeente deze verzoeken correct en volledig afhandelt. Openbaarheid van bestuur is een basisprincipe van een betrouwbare overheid. Op dit moment lijkt dat vertrouwen onder druk te staan.

Extra zorgen bij gevoelige onderwerpen
Daarom hebben wij het College schriftelijke vragen gesteld. Deze hebben in het bijzonder betrekking op WOO-verzoeken rond de opvang van vluchtelingen, asielzoekers, alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s) en statushouders. Inwoners die dergelijke verzoeken indienden, ervaren dat de gemeente niet altijd tijdig reageert, verzoeken niet volledig of inzichtelijk beantwoordt en in sommige gevallen zelfs de noodzaak van hun verzoek in twijfel trekt.
Juist dat laatste vinden wij onacceptabel: inwoners hoeven immers geen verantwoording af te leggen over de reden van hun WOO-verzoek!
Politieke en ambtelijke inmenging?
Daarnaast blijkt uit een interne evaluatie van november 2024 dat ambtenaren gevoelige informatie eerst met een wethouder bespreken voordat deze met inwoners wordt gedeeld. Dit roept vragen op: wie bepaalt uiteindelijk welke informatie wel of niet openbaard wordt gemaakt? De WOO, de ambtenaar of de wethouder?
Onze vragen aan het College:
1. Herkent het College de signalen die de fractie van Swollwacht ontvangt?
2. Is het College van mening dat zij in het algemeen aan de beantwoording van WOO-verzoeken voldoet conform de wettelijke vereisten van deze wet?
3. In hoeveel gevallen is niet tijdig gereageerd op een WOO-verzoek?
4. Inwoners wordt soms gevraagd (op een wijze die als geïrriteerd wordt ervaren) of zij daadwerkelijk de gevraagde informatie nodig hebben. Is het College het met de fractie van Swollwacht eens dat inwoners geen verantwoording hoeven af te leggen aan ambtenaren over hun WOO-verzoek?
5. Op 14 november 2024 heeft de gemeente een interne evaluatie uitgevoerd van alle WOO-verzoeken over opvanglocaties. Uit deze evaluatie blijkt dat ambtenaren voordat zij informatie verstrekken aan de WOO-verzoeker eerst gevoelige informatie met de wethouder bespreken. Op welke wijze verhoudt zich dit tot de WOO? Wie bepaalt welke informatie wordt verstrekt? De WOO, de ambtenaar of de wethouder? Waaruit blijkt dit?
6. Snapt het College dat inwoners zich door deze klaarblijkelijke handelwijze van de gemeente niet serieus genomen voelen?
7. Is het College bereid de beantwoording van WOO-verzoeken op andere wijze vorm te geven? Hiermee bedoelen wij dat een beantwoording veel beter leesbaar moet zijn en is uit te printen;
8. Is het College het met de fractie van Swollwacht eens dat als indieners een WOO-verzoek indienen de beantwoording daarvan geen extra vragen of acties moet oproepen voor inwoners en dat het College helder moet zijn in haar beantwoording?
9. Op welke manier wil het College daaraan tegemoetkomen?
Oproep tot verbetering
De WOO is er voor inwoners, niet tegen hen. Het is bedoeld om inzicht te geven in het handelen van hun overheid. Dat vraagt om openheid, niet om drempels! Wij wachten met belangstelling af op de beantwoording van het College.
Opmerkingen